458
post-template-default,single,single-post,postid-458,single-format-standard,select-theme-ver-9.5,ajax_fade,page_not_loaded,no_animation_on_touch,,qode_menu_
Funksjonshjemmet

Hvilken heis til bilen?

Hvis du bruker rullestol og trenger heis eller rampe for å komme deg inn i bilen, kan du søke om kassebil, eller «gruppe 2» bil som det heter hos NAV. På hjemmesiden til Norges Handikapforbund kan du lese mer om hvem som kan søke og hvordan ordningen fungerer. Det mange som har fått innvilget kassebil lurer på, er hvilken rullestolheis som er best? Dessverre finnes ikke den perfekte heisen. Alle har sine fordeler og ulemper. Det er viktig å nevne at det er NAV som tar den endelige avgjørelsen på hvilken heis du får, men det kan være lurt å ha tenkt litt om dine behov i forhold til de ulike heisene før du går i møtet med NAV.

Jeg vil her kun presentere heiser som tar med både person og rullestol samtidig inn i bilen. Det finnes andre løsninger som f.eks rampe, førersete som svinger ut av bilen og løftearmer som kun løfter rullestolen inn i bilen.

Gode spørsmål du bør stille deg selv før du velger heis

Før du begynner å vurdere hvilken heis som vil passe deg, er det viktig at du tenker over hvor og hvordan du kommer til å bruke bilen din. Her er noen viktige spørsmål du må stille deg selv, og disse vil hjelpe deg å bestemme hvilken heis du går for.

  • Hva bruker du bilen til?
  • Hvordan er din private parkering plass?
  • Hvor pleier du å parkere ellers?
  • Hva skal du ha med deg i bilen?
  • Hvilke type rullestoler ønsker du å få med inn i bilen?
  • Hvordan er kjøreforholdene der du bor?
  • Hvor mye plass trenger du inni bilen?

Ulike heistyper

I utgangspunktet er det fire forskjellige heistyper. Det finnes selvfølgelig mange flere på markedet, men disse fire vil jeg si er de mest vanlige. Alle disse heisene er mulig å få innvilget gjennom NAV. Jeg refererer ikke her til bestemte heismodeller, fordi noen av heisløsningene har flere ulike produsenter. Derfor bruker jeg begrepet heistyper.

Av de fire heistypene er to montert inne i bilen og to under bilen. En er bakmontert og tre er sidemontert. Du finner videoer av alle heistypene nederst på denne siden. Til slutt vil jeg presentere en litt nyere heis som jeg nå kjenner flere i Norge har fått vedtak på.

Bakmontert heis

Fordeler:

Denne heisen er montert inne i bilen, noe som gjør at du slipper å tenke på bakkeklaring, snø, rust, kulde osv. I følge de jeg har snakket med på NAV er dette en driftsikker heis. Det er også den mest brukte heisen. Med denne er det enkelt å parkere på «vanlige» parkeringsplasser fordi man går inn og ut bilen bak i fra. Dersom man har en trang garasje med lite plass på sidene er dette en god løsning.

Ulemper:

En grunn til at alle ikke ønsker en slik løsning er at man må gjennom hele bilen for å komme seg ut og inn av bilen. Har man med seg mye baggasje, og kanskje også f.eks en sykkel så kommer man seg ikke ut av bilen før disse sakene flyttes. Passasjerer må også sitte bak hverandre og ikke ved siden av hverandre. Noen er også opptatt av at det ikke er en fysiske hindring (stolrekke/benkrekke) som fysisk skiller passasjerer og baggasjen. Derfor må man være ekstra nøye på å stroppe baggasjen slik at den ikke kommer flyvende frem i bilen ved kraftig oppbremsing.

Du kan også oppleve at heisen «bråker» litt under kjøring, fordi heisen står inni bilen under kjøring. Lukeparkering i bysentrum er også litt vanskeligere og man man må finne endeplasser for å komme inn og ut av bilen. En annen ulempe er om du planlegger å kjøre med henger. Da må du ha noen andre som kobler henger av og på når du skal inn og ut av bilen.

Funksjonshjemmet
Bakmontert heis

Underliggende sideheis «type lang»

Det finnes flere produsenter som leverer denne typen heis. De siste årene er det modellen F900 fra Autolift som jeg har sett montert på kassebiler levert av NAV (i skrivende stund er vi i 2022). Selv hadde jeg versjonen fra UVL fra Braun Ability (montert i 2009). AMF Bruns har også en versjon kalt Cassette Lift k90.

Fordeler:

Denne heisen stjeler ingen plass inne i bilen og vil heller ikke lage lyd som du hører under kjøring. Det at du kommer inn i bilen fra sidedøren gjør at du kan plassere alt du skal ha med deg bak i bilen og bak passasjersetene. Du kan da fritt bevege deg inn og ut av bilen uten å flytte baggasjen eller aktivitetsutstyret du har med deg. Du får også en fysisk hindring mellom deg og baggasjen. Passasjerer blir også sittende på rekke bak deg og du kan lettere snakke med dem. Du kommer også inn i bilen med elektrisk rullestol da heisen er stor nok. Lukeparkering går fint med sideheis da du kommer inn og ut av bilen. Du kan kjøre med henger og komme deg inn og ut av bilen uten hindring.

Ulemper:

Med denne typen heis trenger du 2,5 meter klaring på siden av bilen for å komme opp på heisen og inn i bilen. Man kjører opp på heisen med ansiktet rett mot siden av bilen (istedet for i bilens lengderetning), noe som at du ikke kan benytte vanlige parkeringsplasser der noen står parkert ved siden av deg. Da kommer du rett og slett ikke ut av bilen. Du bør ikke parkere en plass det er mulig å parkere ved siden av deg med mindre det er en av de store HC parkeringsplassene som er beregnet for kassebiler med sideheis. Ingen ser klistremerke om at andre ikke skal parkere nærmere enn 2,5 meter og sjansen for at du blir parkert inne er stor.

Derfor må du enten parkere på endeplasser, på ekstra store HC-plasser eller eventuelt ved gangfelt. Selv har jeg hatt en slik heis på min tidligere bil som jeg eide i 8 år og jeg fant som oftest alltid et sted å parkere. Jeg vil påstå at dette stort sett ikke er noe problem. 

Fordi heisen er montert under bilen blir bakkeklaringen lavere og fartsdumper må forseres med en smule fornuft. Dette er stort sett ikke noe problem med vanlige fartsdumper etc, men i visse situasjoner må man ta ekstra hensyn. Underliggende heis er kanskje ikke det beste valget om du bor steder det er mye snø, traktorveier og mange kalde dager der du parkerer ute i kulda. En underliggende heis er naturligvis mer utsatt enn en heis som står inne i bilen under kjøring.

Underliggende sideheis «type kort»

Dette er en type heis som så vidt jeg vet bare lages av selskapet AMF Bruns og den heter k90 Active. Den finnes ikke lengre på AMF Bruns hjemmeside men jeg har vært i kontakt med salgsansvarlig som bekrefter at k90 Active fremdeles kan leveres (juni 2022). Den kan derimot kun monteres på en VW Caravelle og ikke Mercedes Vito fordi Vito’en har for liten bakkeklaring.

Denne heisen har samme fordeler / ulemper som underliggende sideveis «type kort» med to viktige unntak.

Fordeler:

Du kjører opp på bilen langs ved bilens side, og du trenger kun en knapp meteren med klaring til bilen parkert ved siden av deg for å komme opp på heisen og inn i bilen. Dette gjør at du kan parkere på nesten alle type parkeringsplasser. Heisen bruker også kortere tid på hele prosessen enn den lange underliggende heisen

Ulemper:

Heisen er liten og elektriske rullestoler får ikke plass på denne heisen. Heisen svinger deg ikke inn i bilen som sideheisen som er montert inne i bilen gjør. Du må selv snu stolen oppe på heisen for å kjøre inn i bilen. Har du en litt bredere manuell rullestol (over 42 cm) må du opp på bakhjulene for å svinge rullestolen inn i bilen, noe som får mange vil være uaktuelt.

Funksjonshjemmet
AMF Bruns k90 Active

Sideheis montert inne i bilen

Denne type heis leveres så vidt jeg vet kun av Braun Ability og kalles Swing Away. Ryktene sier pr. 2022 at denne heisen ikke lengre produseres. Jeg har sendt en forespørsel til Braun Ability for å bekrefte dette men jeg har ikke fått svar. Heisen er ikke å finne på deres hjemmeside men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke kan leveres. Jeg velger inntil videre derfor å presentere den her ettersom det er en heis jeg kjenner flere som er fornøyd med.

Fordeler:

Denne heisen er i likhet med den bakmontert heisen montert inne i bilen. Heisen blir under kjøring stående rett bak passasjersetet. Den er i følge bilombygger svært driftsikker og du slipper å tenke på bakkeklaring, snø, rust, kulde osv. Du kjører opp på heisen langs ved bilens langside, og du trenger derfor kun en meter med klaring for å komme opp på heisen og inn i bilen. Dette gjør at du kan parkere på nesten alle parkeringsplasser, fordi du trenger lite plass på siden for å komme opp på heisen. Lukeparkering går også fint med sideheis.

Det at du kommer inn i bilen fra sidedøren gjør at du kan plassere alt du skal ha med deg bak i bilen og bak passasjersetene. Du kan da fritt bevege deg inn og ut av bilen uten å flytte baggasjen eller annet utstyr du har med deg. Du får også en fysisk hindring mellom deg og baggasjen, noe som er fint under kraftig oppbremsing. Passasjerer blir sittende på en rekke rett bak deg og du kan lettere snakke med dem. Den finnes i en utgave med såkalt dobbel skuff og den får også de fleste elektriske rullestoler plass på.

Ulemper:

Du får mindre plass inne i bilen fordi heisen blir stående rett bak passasjersetet. Noen irriterer seg også litt over lyd fra heisen under kjøring og at den tar med seg møkk og vann/snø inn i bilen. Du kan ikke ha svingbart passasjersete med denne heisen. Jeg bruker noen ganger passasjersetet , og da kan jeg svinge passasjersetet 180 grader rundt ved hjelp av en mekanisk svingfunksjon. Det gjør at jeg kan flytte meg rett fra min egen rullestol over i passasjersetet foran. Har du denne heisen og ingen gå/stå funksjon må du først flytte deg over i førersetet for så og flytte deg til passasjersetet. Den som sitter i passasjersetet kan ikke legge setet bakover fordi heisen står i veien.

Funksjonshjemmet
Braun Ability Swing Away

Løftearm

Denne type heise kjenner jeg etterhvert flere i Norge som har. Det er rett og slett en arm som er montert inne i bilen ved sidedøren. Den løfter stolen og deg opp i luften og inn i bilen. Den leveres av Handicaps Inc og heter Superarm.

Fordeler:

Heisen er montert inne i bilen men tar ikke stor plass. Du mister i praksis ikke plass inni bilen. Passasjersetet foran kan snues rundt og de som sitter der kan lene ryggen bakover uten å komme i konflikt med heisen. For de som ikke kan ha underliggende heis på grunn av kjøreforhold, kulde og snø og ikke ønsker å miste plass i bilen er dette en god løsning. Du kan også parkere i bakker og der det er ujevnt underlag ettersom heisen ikke kommer ned på bakken. Heisen kan også monteres på lastebiler.

Ulemper:

Man må ha stropper festet til rullestolen hele tiden. Stroppene hektes fast i armen på heisen når du skal inn i bilen. Disse stroppene kan være litt i veien når man sitter i rullestolen. De jeg kjenner som har denne heisen legger stroppene under rullestolputen når de ikke bruker dem. Vær oppmerksom på at det å legge stropper under din trykkavlastende rullestolpute kan endre de trykkavlastende egenskapene i din pute. Alternativt kan man muligens lage sitt eget karabinkroksystem slik at stroppene kan taes av når man ikke trenger de for å komme inn/ut av bilen.

Funksjonshjemmet
Handicaps Inc Superarm

Se film av de ulike heistypene

Bakmontert heis

Autolift Piuma

Underliggende sideheis «type lang»

Autolift F900

Underliggende sideheis «type kort»

AMF Bruns k90 Active

Sideheis montert inne i bilen

Braun Ability Swing Away

Løftearm

Handicaps Inc Superarm
Tags:
No Comments

Post a Comment